گروه رایان پرداز

  • کامپیوتر رایان پرداز خوی
  • اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً .




      سوالی که مطرح است این است که آیا تفاوت زیادی میان DivX و XviD یا MP4 و MKV وجود دارد؟زمانیکه یک دی وی دی را تبدیل می کنیم و یا فیلمی را از اینترنت دانلود می کنیم بهترین فرمت برای آن چیست؟

    شاید در ابتدای کار تنوع فرمت های ویدیویی برایتان بسیار گیج کننده باشد، اما تنها دانستن چند نکته کوچک ضروری است.

    فرمت ویدیویی چیزی گسترده تر از همین پسوند فایل های ویدیویی است. پسوندی مانند AVI در حقیقت یک codec با فشرده ساز ویدیویی نیست،بلکه فقط یک ظرف یا container است.

    اما Container یک فرمت خاص فایل است که می تواند codecهای مختلفی از قبیل DivX یا x264 را برای فشرده سازی اطلاعات استانداردهای ویدیویی مشخصی مانند: MPEG‪-‬4 مورد استفاده قرار دهد.

    codec به چه معناست؟

    بسیاری از فایل های ویدیویی که در اختیار شماست،به شکلی فشرده شده اند،یعنی اینکه به گونه ای تغییر یافته و اصلاح شده اند که فضای کمتری از هارد دیسک کامپیوتر شما را اشغال کنند.پس ما فیلم ها را فشرده می کنیم تا آنها را بهتر مدیریت و نگهداری کنیم، هرچند که معمولا کمی از کیفیت تصویری آنها را از دست می دهیم.

    یک codec فایل ویدویی را ترجمه کرده و تعیین می کند که چگونه بر روی صفحه،نمایش داده شود.

    معمولا تعداد زیادی codec به صورت پیش فرض بر روی کامپیوتر شما نصب هستند.اما شما می توانید بسته های آماده codec اضافی را هم برای امکانات بیشتر بر روی سیستم عامل خود نصب کرده و یا اینکه از برنامه های پخش ویدویی قدرتمندی مانند: VLC و KmPlayer استفاده کنید.



    معرفی برخی از codec های رایج و مشهور:

    Ffmpeg:که شامل فرمت هایی همچون MPEG-2 که در دی وی دی استفاده می شود.

    DivX : با نوع مشخصی از فایل های MPEG-4 کار می کند و معمولا برای Rip و تبدیل دی وی دی ها و قبل از روی کار آمدن کیفیت های HD استفاده می شد‫.‬

    XviD : یک نسخه بازمتن از DivX است که در سایت های اشتراک فیلم بسیار محبوبیت دارد‫.‬

    x264: که ویدیوهای با فرمت H.264 را فشرده می کند و برای ویدیوهای HD بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

    Container چیست؟

    Container در واقع یک بسته از فایل ها است که در ظاهر به صورت یک پسوند و فایل واحد مورد استفاده قرار می گیرد.معمولا Container ترکیبی از یک کدک ویدیویی و یک کدک صوتی و زیرنویس است.

    کانتینرها به شما اجازه می دهند که یک codec برای ویدیو و یک codec برای صدا انتخاب کنید. که با این روش صدای دالبی را با کیفیت بالایی به همراه ویدیویی فشرده و کم حجم در اختیار خواهید داشت.یا اینکه می توانید صدا را به صورت فشرده و mp3 درآورید تا فایل نهایی فیلم تان جای کمتری را اشغال کند.در ادامه لیستی از مشهورترین Container را به شما معرفی می کنیم:

    AVI

    Matroska : که به صورت پسوند MKV استفاده می شود.

    MP4 :که بیشترین محبوبیت را در فروشگاه اپل دارد‫ و البته گاهی اوقات به صورت پسوند M4V هم دیده می شود.

    MOV :این کانتینر توسط اپل ایجاد شده است.

    اما تفاوت مهم میان کانتینرهای مختلف تنها در کدک های متفاوتی که پشتیبانی می کنند نیست، بلکه در دیگر امکاناتی است که در اختیارتان قرار می دهند.امکاناتی مثل :بخش بندی یا زیرنویس ها.

    یک سوال !کدامیک از کانتینرها را استفاده کنیم بهتر است؟

    اگر گشتی در وب بزنید تنها با تعداد کمی کانتینر و کدک ویدویی روبرو می شوید.

    DivX در ویدیوهای با کیفیت استاندارد یا SD مانند فیلم های تبدیل شده از روی DVD، پرکاربرد هستند اما کم کم از رده خارج می شوند و درحال حاضر برای تبدیل DVD به کار نمی روند.

    اما برنامه محبوبی مانند:Handbrake از سه کدک ویدیویی و دو کانتینر پشتیبانی می کند.

    H‪.‬264 که در Handbrake به صورت پیش فرض مورد استفاده قرار می گیرد، بهترین کیفیت را در اختیار شما قرار می دهد. اما اگر بیش از کیفیت نگران حجم و سرعت کار هستید، می توانید به سراغ MPEG‪-‬4 بروید.

    اما نکته قابل توجه دیگر این است که هر دو کانتینر MKV و MP4 از استاندارد ویدیویی اچ دی H‪.‬264 پشتیبانی می کنند، اما معمولا همیشه استفاده از MKV به دلیل قابلیت های بیشتری که دارد و نیز پشتیبانی از کیفیت صدای بالاتر و مهم تر از همه بازمتن بودن، بهتر است.

    تنها ایراد MKV این است که همه برنامه ها و دستگاه ها از آن پشتیبانی نمی کنند.بنابراین اگر می خواهید ویدیو را روی آی پد، اپل تی وی یا ایکس باکس ۳۶۰ خود بگذارید،بهتر است همان پسوند MP4 را انتخاب کنید.اما اگر قصد تماشای آن با VLC یا KMPlayer و XBMC یا دیگر برنامه هایی که از پسوند MKV پشتیبانی می کنند را دارید،در انتخاب آن شک نکنید.












    • نوین پرداز

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.