گروه رایان پرداز

  • کامپیوتر رایان پرداز خوی
  • اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً .

    شرایط انتخاب واحد دروس افتاده دانش آموزان متوسطه


    دانش آموزانی که به هر تعداد از درس هایی که پیش نیاز نیستند، در آنها نمره کمتر از 10 را کسب نموده اند باید این دروس را در شهریور ماه سال بعد ، یعنی بعداز اتمام خرداد سال سوم ، انتخاب واحد نمایند و به همراه سایر دانش آموزان تجدیدی که بعداً توضیح کامل خواهیم داد، امتحان بدهند.
    تذکر1: اگر دانش آموزی فقط افتاده غیر پیش نیاز داشته باشد ، دروس افتاده را در شهریورماه امتحان می دهد و در سال سوم تمام دروس خود را انتخاب واحد می نماید.
    تذکر2: اگر دانش آموزی هم در دروس پیش نیاز و هم در دروس غیر پیش نیاز افتاده باشد دروس غیر پیش نیاز خود را طبق بالا انجام می دهد ولی دروس پیش نیاز شرایطی دارد که در ذیل بطور مفصل توضیح خواهیم داد.


    ب. دروسی که پیش نیاز دروس سال سوم هستند:


    دروسی که در سال دوم پیش نیاز دروس سال سوم هستند ، انتخاب آنها برای گذراندن در سال سوم دو شرط اساسی دارد.
    شرط اول : نمره هرکدام از این دروس بین نمره 7 الی 10 باشد:
    شرایط انتخاب این دروس مثل شرایط دروس غیرپیش نیاز می باشد. یعنی این دروس در شهریور ماه سال بعد انتخاب می شود و دروس سال سوم تمام و کمال انتخاب و گذرانده می شود.
    تذکر مهم : نمره 7 الی 10 برای این دروس ، به منزله قبولی در این دروس نیست ، بلکه جزء تجدیدی هایی است که در شهریورماه سال بعد گذرانده شود.

    شرط دوم : دانش آموزانی که در دروس پیش نیاز نمره زیر 7 را گرفته باشند. باید در سال سوم ، دروس افتاده دوم را انتخاب واحد نمایند و دروس پس نیاز آن درس در سال سوم را باید در شهریور ماه بگذراند.
    تذکر مهم: دانش آموزی که دروس پیش نیاز را نمره زیر 7 گرفته باشد باید این دروس را در سال سوم بگذراند. در واقع در این دروس به عنوان دانش آموز سال دوم به حساب می آید و باید طبق سال قبل نمرات مستمر اول ، پایانی اول ، مستمر دوم و پایانی دوم را نمره جداگانه داشته باشد. و قبولی در امتحانات ترم اول به منزل اتمام این دروس نمی باشد. در ضمن با توجه به اینکه این دروس به صورت غیر حضوری ارائه می شود ، پس دانش آموز حق شرکت در این کلاس ها را ندارد و نمره مستمر این دروس با توجه به نمره کتبی خواهد بود . یعنی هر نمره ای که دانش آموز در برگه خود کسب می کند این نمره هم در ستون نمرات پایانی ثبت می شود و هم در ستون نمرات مستمر.

     

    ********************************************

    دروس پیش نیاز به تفکیک رشته در ذیل آورده می شود:


    1.رشته ی ادبیات و علوم انسانی :


    دروس (عربی 2 و جامعه شناسی 1) به عنوان دروس پیش نیاز رشته ی ادبیات و علوم انسانی می باشند و بقیه درس های سال دوم به عنوان دروس غیر پیش نیاز شناخته می شوند. 


    2. رشته ی علوم تجربی :


    دروس (ریاضی2 ، فیزیک2، شیمی2، زیست 1) به عنوان دروس پیش نیاز رشته ی علوم تجربی می باشند و بقیه درس های سال دوم رشته علوم تجربی به عنوان دروس غیر پیش نیاز شناخته می شوند.


    3. رشته ی ریاضی فیزیک :


    دروس (ریاضی2 ، فیزیک2 ، شیمی2 ، هندسه 1) به عنوان دروس پیش نیاز رشته ی ریاضی فیزیک می باشند و بقیه درس های سال دوم رشته ریاضی فیزیک به عنوان دروس غیر پیش نیاز شناخته می شوند.
    دروس پیش نیاز و پس نیاز در جدول زیر بصورت خلاصه آورده شده است.

     

    ***************************************************


    جدول دروس پیش نیاز و پس نیاز رشته های نظری

    رشته دروس پیش نیاز در سال دوم                                  دروس پس نیاز در سال سوم 

    -----------------------------------------                          --------------------------------- 
    ادبیات و علوم انسانی

     

    1. عربی 2
    2. جامعه شناسی 1

                                                                               1. عربی 3
                                                                               2. جامعه شناسی 2

    **************************************************
    علوم تجربی 


    1. ریاضی 2
    2. فیزیک 2
    3. شیمی 2
    4. زیست 1

                                                                              1. ریاضی 3 
                                                                              2. فیزیک 3
                                                                              3. شیمی 3
                                                                              4. زیست 2

     

    ************************************************
    ریاضی فیزیک

     

    1. ریاضی 2
    2. فیزیک 2 
    3. شیمی 2
    4. هندسه 1

                                                                            1. جبرو احتمال / حسابان 
                                                                            2. فیزیک 3
                                                                            3. شیمی 3
                                                                            4. هندسه 2


    ************************************************


    چند مثال جهت روشن شدن مطالب :


    مثال 1: اگر دانش آموزی در درس عربی(2) نمره -7- گرفته باشد . در سال سوم عربی 3 را انتخاب می کند و عربی 2 را در شهریورماه امتحان می دهد. چون نمره بالای -7- گرفته است.
    ولی اگر دانش آموزی همین درس عربی(2) را نمره -5/6- گرفته باشد . در سال سوم درس عربی 2 را مجدداً به صورت غیر حضوری انتخاب می کند و عربی 3 را در شهریور ماه انتخاب می نماید، چون نمره ی زیر -7- را کسب نموده است.

     

    شرایط انتخاب واحد در امتحانات شهریورماه:


    دانش آموزی می تواند در امتحانات شهریور ماه (امتحانات تجدیدی ) شرکت نماید که قبلاً انتخاب واحد نموده و واحدهای انتخاب شده را مشخص می نماید.
    انتخاب واحد در شهریورماه هم به دو شکل می باشد.
    شکل اول : دانش آموزانی که از سال قبل (سال دوم) افتاده ندارند و فقط از درس های سال سوم افتاده دارند که همین دروس را انتخاب نموده و در امتحانات شرکت می نمایند.
    شکل دوم : دانش آموزانی هستند که از سال دوم واحد افتاده دارند و یا بخاطر پیش نیاز نتوانستند بعضی از درسها را در سال سوم بگذرانند و یا در سال سوم هم دوباره افتاده دارند. این دانش آموزان باید هم درسهای سال قبل را انتخاب نمایند و هم درسهای سال سوم خود را که شرایط آن در زیر توضیح داده می شود.
    شرط اول : دانش آموز در شهریورماه در درسهایی امتحان می دهد که قبلاً انتخاب نموده و کارت صادر شده است پس اگر در انتخاب واحد شهریور شرکت ننماید ، نمی تواند امتحان بدهد.
    شرط دوم : در نوشتن دروس در برگه انتخاب واحد دقت شود ، چون اگر نمره درسی را که قبلاً قبول شده اید ولی به اشتباه در برگه ی انتخاب واحد بنویسید. باید در امتحان حاضر شوید در غیر اینصورت نمره صفر تلقی می شود و در این درس مردود می شوید و نمره قبلی به حساب نخواهد آمد . و همینطور اگر درسی را که افتاده باشید باید انتخاب می کرید، اگر انتخاب نکنید پس در امتحان نمی توانید شرکت نمایید. پس نمره آن همان قبلی بوده و در این درس هم مردود می شوید.
    شرط سوم : تعداد واحدهایی که یک دانش آموز می تواند در شهریور انتخاب نماید حداکثر 32 واحد بوده و بیشتر از آن را نمی تواند انتخاب نماید. اداره به صورت تصادفی درسهای اضافه را حذف می کند.
    توضیح اینکه : اگر دانش آموزی به علت افتاده های سال دوم و سوم بیش از 32واحد افتاده داشته باشد باید به دقت و بر اساس توانایی خود و کمک گرفتن از مشاور مدرسه تا سقف 32واحد را انتخاب نماید و بقیه واحدهای آن در امتحانات دی ماه که به صورت غیرحضوری برگزار می شود شرکت نماید.
    شرط چهارم : دانش آموزحتی اگر واحدهای زیر 32واحد را داشته باشد می تواند به دلخواه واحدهای خود را تقسیم کرده و تعدادی از آن را در شهریور و بقیه را در امتحانات دی ماه بگذراند. 
    شرط پنجم : با توجه به اینکه شرایط قبولی در سال سوم بر اساس تبصره در دو درس ( دو درس نهایی و دو درس غیرنهایی ) و به شرط گرفتن حداقل نمره 7 می باشد. پس می تواند در درسهایی که از سال دوم و یا سوم نمره بالای 7 را دارد انتخاب ننماید و این درس با همان نمره بالای 7 باقی بماند. که در صورت قبولی در تمامی بقیه دروس افتاده ، در این دو درس از طریق تبصره قبول شود.
    تذکر1: انتخاب نکردن دروس بالای 7 دروس سال قبل و یا امتحانات خرداد ماه به منزله قبولی و یا استفاده از تبصره نمی باشد و اگر حتی در یکی از بقیه دروس نمره زیر 10 را بگیرید این دو درس هم به افتاده های بقیه اضافه می شود.
    تذکر2: دانش آموز می تواند در صورتی که دروس افتاده آن زیر سقف 32 واحد باشد همه دروس را حتی دروس بالای 7 را انتخاب نماید تا اینکه خودش درس های مورد تبصره را بعداً انتخاب نماید ولی اگر درس افتاده نمره بالای 7 را انتخاب نماید و در شهریور زیر نمره 7 رابگیرد. نمره شهریور و زیر 7 را پذیرفته می شود و دیگر قابل تغییر نیست. پس در انتخاب واحد کمال دقت را انجام دهید که مسئولیت آن به عهده خودتان می باشد.
    شرط ششم: براساس ماده91 شرایط فارغ التحصیلی  "مجموعه مصوبات شورای عالی"  قبولی با تبصره در سال سوم منوط به داشتن معدل کل حداقل 10 و کسب حداقل نمره سالانه 7 در حداکثر چهار عنوان درسی شامل دو درس نهایی و دو درس غیر نهایی می باشد. پس اگر دانش آموزی حتی در یک ماده درسی در پایان امتحانات خرداد ، شهریور و دی ماه نمره زیر 7 را کسب نماید. فارغ التحصیل نمی شود و باید بخاطر این یک درس یک ترم عقب بیفتد.

    نکته: شرایط فارغ التحصیلی برای کلیه دانش آموزانی که قبل از سال 91-90 در دوره متوسطه روزانه قبولی پایه اول راکسب نموده اند تغییری نکرده است.  چنانچه دانش آموزی از مجموعه درسهای پایه دوم و سوم حداکثر در دو عنوان درسی آخرین نمره  دروس وی (سالانه یا تابستانی یا غیر حضوری)  حداقل7  و معدل کل وی حداقل10 باشد فارغ التحصیل شناخته می شود. آن دسته از دروس شاخه فنی و حرفه ای که نصاب قبولی آنها 12 باشد و استانداردهای مهارت (درسهای مهارتی) و کارورزی در شاخه کاردانش مشمول این تبصره نمی شوند.

    زمان انتخاب واحد در شهریورماه:
    زمان انتخاب واحد شهریور ماه بلافاصله پس از اعلام نتیجه خرداد ماه می باشد که از طرف مدرسه ، روز آن مشخص می شود . پس اگر دانش آموزی دروس افتاده دارد تا زمانیکه انتخاب واحد نکرده است به تعطیلات نرود . چون در شهریور به هیچ وجه نمی تواند در امتحانات شرکت نماید.

     

    شرایط فارغ التحصیلی در مقطع متوسطه ( سال سوم )

     

    با استناد به ماده 91 آیین نامه آموزشی متوسطه دوره روزانه و ماده 70 آیین نامه آموزشی بزرگسالان دانش آموزی فارغ التحصیل شناخته می شود که :

    الف – در کلیه واحد های درسی دوره متوسطه در رشته مربوط ( حداقل 96 واحد درسی ) قبول شده باشد.

    ب – معدل کل وی حداقل 10 باشد. 

    تبصره 1: چنانچه دانش آموزی از مجموعه درس های دوره متوسطه ، حداکثر در چهار عنوان درسی ( دو عنوان نهایی و دو عنوان غیر نهایی ) آخرین نمره درس وی ( سالانه یا تابستانی یا غیرحضوری ) 7 و بیشتر و معدل کل وی نیز حداقل 10 باشد ، فارغ التحصیل شناخته می شود. آن دسته از درس هایشاخه فنی و حرفه ای که نصاب قبولی آنها 12 است و همچنین استاندار مهارت ( درس های مهارتی ) و کارورزی در شاخه کاردانش مشمول این تبصره نمی شود.

     

    * نکته مهم : با توجه به اینکه بر اساس اصلاحیه آیین نامه آموزشی قابل اجرا از مهرماه 90 ، پایه اول متوسطه از سال تحصیلی 91- 90 و بعد آن ، مردودی ندارد لذا فارغ التحصیلان دوره جاری (خرداد 95 ) که قبولی پایه اول متوسطه خود را در سال تحصیلی 93-92 کسب نموده اند  مشمول تبصره 1( استفاده از 4 تکماده ) می شوند اما چنانچه دانش آموزی قبل از سال تحصیلی 91-90  قبولی پایه اول را کسب کرده باشد  مشمول این آیین نامه جدید نمی شود و با ایشان مطابقت آیین نامه قدیم ( استفاده از حداکثر 2 تکماده ) در سال جاری رفتار خواهدشد .

    تبصره 2 :

    در شاخه کاردانش و آن دسته از رشته های فنی و حرفه ای که دروس آنها امتحان نهایی ندارد ، دانش آموزان می توانند حداکثر در 4 عنوان درسی غیر نهایی از تبصره یک ماده 91 اصلاحات آیین نامه آموزشی دوره سه ساله متوسطه روزانه ( سالی واحدی ) با رعایت سایر شرایط و ضوابط مندرج در تبصره استفاده نمایند.( با استناد به نامه شماره 43211/120-27/12/91 شورای عالی وزارت )

     

     مقطع پیش دانشگاهی 

    شرایط فارغ التحصیلی در دوره پیش دانشگاهی

    بر اساس ماده 58 آیین نامه پیش دانشگاهی روزانه و مواد 31 و 33 آیین نامه پیش دانشگاهی بزرگسالان ، دانش آموزی فارغ التحصیل شناخته می شود که شرایط ذیل را دارا باشد :

    الف – در کلیه واحد های درسی دوره پیش دانشگاهی در رشته مربوط ( گذراندن 24 واحد درسی بدون احتساب واحد انضباط ) قبول شده باشد.

    ب – معدل کل وی حداقل 10 باشد.

    تبصره 1 : چنانچه پس از امتحانات خردادماه و یا شهریورماه دانش آموزی صرفاً در یک عنوان درسی نمره بین 7 تا 10 را کسب نماید و معدل کل وی نیز حداقل 10 باشد با رعایت سایر شرایط فارغ التحصیل شناخته می شود.

    تبصره 2 : عدم استفاده از شرایط تبصره 1 این ماده در نوبت امتحانی خرداد ماه با درخواست کتبی ولی دانش آموز بلامانع است.

    شرایط قبولی  دروس داخلی در خرداد:

    برای قبولی در دروس داخلی دانش آموز باید نمره سالانه 10 یا بیشتر کسب نماید، نمره سالانه

    براساس فرمول زیر محاسبه می شود:

     

    [ ( نمره مستمرنوبت اول ) + ( نمره پایانی نوبت اول ×2 ) + ( نمره مستمرنوبت دوم ) + ( نمره پایانی نوبت دوم×6 ) ]  ÷ 10  

     

    نمره سالانه آن دسته از دورس شاخه فنی و حرفه ای که نمره مستمر ندارند براساس فرمول زیر محاسبه می شود:

     

    [ (نمره پایانی نوبت اول ) + ( نمره پایانی نوبت دوم ) ]  ÷ 2 = 12 

     

     در شهریور ماه چنانچه دانش آموز بصورت حضوری ثبت نام کرده باشد نمره مستمر با ضریب 1 و نمره برگه با ضریب 4 محاسبه شده و حاصل بر پنج تقسیم می شود. این نمره نباید کمتر از 10 باشد و در شاخه فنی و حرفه ای دروسی که مستمر ندارد دانش آموز باید نمره 12 در امتحان شهریور کسب کند.

     

    شرایط قبولی  دروس مهارتی شاخه کاردانش:

    1- کسب نمره تئوری حداقل 10

    2- کسب نمره عملی حداقل 14

    3- کسب نمره کلی مهارت حداقل 14 با توجه به فرمول زیر:

     

    ( 0.25 × نمره کتبی ) + ( 0.75 × نمره عملی )   <  13.99

                                   

    دانش آموز حتما باید هر سه شرط را همزمان کسب نموده باشد تا  در آن درس قبول شناخته شود.در غیر اینصورت دانش آموز در آن ماده درسی تجدید می باشد.

     

    شرایط قبولی در دروسی که امتحان آنها بصورت نهائی برگزار می گردد :

    الف- دروسی که نمره قبولی آنها 10  می باشد:

    1- کسب نمره سالانه 10 یا بیشتر بر اساس فرمول اول

    2- کسب حداقل نمره 7 در برگه امتحان نهائی

     

    دانش آموز حتما باید هر دو شرط را همزمان کسب نموده باشد تا در آن درس قبول شناخته شود.در غیر اینصورت دانش آموز در آن ماده درسی تجدید می باشد.

     

    ب- دروسی که نمره قبولی آنها 12 می باشد ( در شاخه فنی و حرفه ای)

    1- کسب نمره حداقل 12 در امتحان نهائی

    2- کسب نمره سالانه حداقل 12

    شرایط قبولی دروس در مقطع پیش دانشگاهی

    ( با استناد به ماده 57 آیین نامه پیش دانشگاهی روزانه و ماده 31 آیین نامه پیش دانشگاهی بزرگسالان  )

    - نصاب قبولی در هر درس ، نمره سالانه 10 می باشد.

    تبصره 1 : در امتحانات شهریور ماه ملاک قبولی هر درس ، کسب حداقل نمره 10 در آن درس می باشد.

    تبصره 2 : در رشته هنر حداقل نمره قبولی سالانه در درس کارگاه هنر 12 می باشد





    • نوین پرداز

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.